Міністерство освіти і науки України

Новововчинецький навчально-виховний комплекс

Знаходження кореня у спільнокореневих словах

(урок української мови в 2 класі)

Вчитель Козак І.М.


2013 рік

Тема. Знаходження кореня у спільнокореневих словах.

Мета. Узагальнити знання учнів про істотну ознаку спільнокореневих слів, удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та логічне мислення, вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів; ознайомити з народними традиціями плетіння віночків, вихову­вати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до на­родних традицій.

Обладнання: зображення українського віночка, квітів, кольорові стрічки, таблиця спорід­нених слів, картки для роботи в парах, сигнальні картки, схема складання сенкану.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Інтегрований нестандартний урок-віночок.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання вчителя.

Стали, дітки, всі рівненько, Усміхнулися гарненько, Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти просто молодці!

Сідайте, діти! На уроці Зустрілися ми знову. Про нашу мову чарівну Поведемо розмову.

2. Девіз уроку:

Вчитель. Сидимо - Діти, рівно.

Пишемо - гарно.

Слухаємо — уважно.

Відповідаємо — правильно.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. «Мікрофон»

Що називається коренем слів?

Які слова називаються спорідненими?

Що треба зробити , щоб визначити корінь у словах?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

-Сьогодні на уроці ви будете удосконалювати своє вміння визначати корінь і добирати споріднені слова А ще будемо на уроці "плести віночок", прикрашати його стрічками.

Сплетемо диво-коло сьогодні З мальвів, чорнобривців, калини, З барвінка та жита, із м'яти, нагідок, З жоржин, чебрецю та вербени...

- Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гнучких гілочок. Терновий вінок, наприклад, є сим­волом страждань. Лавровим вінком здавна нагород­жували переможців. А український віночок симво­лізує молодість, красу, кохання. Він - не просто прикраса дівчини, а й оберіг, що має цілющі власти­вості — знімає біль, захищає від різних хвороб, злих духів, зберігає волосся гарним.

Сьогодні ми з вами також довідаємось, які саме квіти впліталися у віночок, від чого вони оберігали. Дізнаємося про символічну роль стрічок. Виконуючи

завдання, вязатимемо у наш віночок кольорові стрічки.

IV. Опрацювання теми уроку.

1. Хвилинка каліграфії,

- Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії

Нам треба розпочати.

Писатиму букви рівнесенько,

Щоб були красиві, гарнесенькі.

Ві він ок очок

2.Зоровий диктант.

• У цьому дворку, як у вінку.

• Тримай рушник на кілочку — буде хата, як у віночку.

- надпишіть над кожним словом частину мови

- Поясніть, як ви розумієте зміст цих прислів'їв.

- Знайдіть споріднені слова та виділіть у них корінь.

З завданням впоралися, В'яжемо у віночок коричневу стрічку - символ землі-годувальниці.

2. Робота в парах. Гра "Споріднені слова знайди,
у віночок їх вплети" (тобто з'єднай точки відрізками).

чорнобривці чорніти

чорнобривцевий чорнобривчеки

барвіночок барвінковий

барвінок бар

яблуня яблуневий

яблунька явір

ромашка Роман

комашечка ромашковий

вишенька вишиванка

вишня вишневий

3. Перевірка роботи учнів

— Діти, ви правильно визначили "зайві" слова, знайшли споріднені до слів барвінок, чорнобривці і вплели ці чудові квіти до нашого віночка. А чи зна­єте ви, що дівчатка починали носити віночок з трьох років? Перший віночок для трирічної дівчинки пле­ла мама. У нього вплітали три квітки: барвінок — квітка-тато, яка оберігає доньку, годує її; чорнобри­вець — квітка-мама, яка захищає дитину від усього лихого та виховує її; незабудка — це сама дівчинка. Ви добре впоралися з завданням. Вплетімо у віночок жовту стрічку.

4.Робота з підручником .Вправа 1 с.119

- Назвіть слова назви предметів

-Доберіть слова назви виробів із цих продуктів.

- Чи є ці слова спільнокореневими?

-У вінок вашої ровесниці, семирічної дівчинки , вплітали 8 квітів, гроно калини — символ дівочої краси, а по боках — незабудки, барвінок, чорно­бривці, ромашки й волошки; щоб зір берегти, — червоний мак.

А всього в українському вінку 12 квітів.

- Ви добре впоралися з завданням.В'яжемо у віночок зелену стрічку - символ краси і молодості.

5. Поетична хвилинка. "Хто квіти знає, той відгадає".

Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив,

Його не займає. (Барвінок).

У народі його вважають символом життя.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою чудову вроду. (Калина).

Символ краси та дівочої вроди.

Навесні зацвіте білим цвітом,

А в жнива - червоним плодом. (В и ш н я).

Символ материнської любові.

Стоїть півень на току

У червонім ковпаку. (М а к).

Оберіг від злих духів.

Жовте сонечко, білі промінці. (Ромашка). Символ доброти, ніжності.

На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять.

То - краплинки неба голубого

Виграють у житі, синім полум'ям горять.(Волошка).

Символ чистоти, ніжності.

6. Робота за підручником. Вправа 2 с 119

пишіть текст . Знайдіть у тексті спільнокореневі слова . Підкресліть їх Позначте корінь Підкреслене слово поділіть для переносу.

Молодці впорались з завданням В'яжемо у наш віночок синю стрічку

7. Фізкультхвилинка.

Піду у гай зелений я

І назбираю квітів.

З тих квіточок сплету вінок,

Покличу я подружок.

Ми будемо співати,

А також танцювати

Та неньку-Україну

Щиро прославляти.

8. Продовження роботи з підручником.

Впрва.3 с. 119

Прочитайте слова. Продовжте ряд спільнокореневих слів назвою місяця . В'яжемо фіолетову стрічку — символ мудрості.

9. Гра "Так - ні".

— Зіграти хочеться мені

Із вами, друзі,

В "Так" чи "Ні".

Я вам питання задаю.

Готуйте ж відповідь свою.

(Учні за допомогою сигнальних карток показу­ють відповідь: зелений — "так", червоний — "ні").

—Спільна частина споріднених слів називається коренем.(Так).

—Спільнокореневі слова мають спільний ко­рінь. (Так).

—Слова малина, малиновий, малинка, мальва — споріднені. (Ні).

—Слова мак і макарони — не спільнокореневі. (Так).

—Слова весна, весняний, весело, веснянка - спільно­кореневі. (Ні).

—Молодці, ви добре впоралися і з цим завдан­ням. В'яжемо тепер у віночок рожеву стрічку -символ щирості, привітності.

10. "Передбачення".

— Подивіться на наш віночок. Ми вже знаємо про символічне значення стрічок. Тільки про те, що озна­чають жовтий і синій кольори, ми не говорили. Як ви вважаєте, чому? Пригадайте, якого кольору прапор України. Отже, що символізують жовтий і синій ко­льори? Правильно, синій колір - це колір неба, води, а жовтий - колір пшениці, достиглого збіжжя, сонця.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Складання сенкану за планом:

1.Тема.

2.Опис — 2 слова.

3.Дія - 3 слова.

4.Узагальнення, підсумок.

Віночок

Гарний, чудовий.

Дивує, прикрашає, оберігає.

Бережемо, пишаємося, використовуємо.

Оберіг, символ дівочої краси.

—В'яжемо у віночок останню, червону стрічку — символ добробуту, багатства, достатку.

—Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?

—Які квіти вплітають у віночок?

—Яке завдання було найцікавішим?

—Яке завдання для вас виявилося складним?

—Символічне значення яких кольорів запам'ятали?

—Яку тему ми вивчали?

—Поясніть значення споріднених слів у нашому мовленні. Як визначаємо корінь? Що цікавого помітили? (Чергування).

Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Та попереду у нас багато кроків,

Безліч веселих і серйозних уроків...

VI. Домашнє завдання.

Відповідати на питання для повторення (с.120). Впр .3

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi